100% Italiaans concept in winkel en restaurant ‘Il Limone’
Redactie Onbenut Breda 11-09-23, 10:00 Bron: [On]Benut Breda – Editie 6
Regeren is vooruitzien’ luidt een gevleugelde uitdrukking. Voor een gedreven ondernemer als de 26-jarige Delftse Chiara Capellano geldt dat eveneens. Vanaf februari 2022 maakt ze plannen voor ‘Il Limone’, een Italiaans concept met een winkel en restaurant.
Ze wil het openen in de Wilhelminastraat in Breda, de stad waar ze ‘een beetje verliefd op is geworden’ tijdens haar studie. De kwaliteits- producten voor ‘Il Limone’ zoals hammen, salami’s,
olijfolie en balsamica aceto’s worden rechtstreeks uit Italië geïmporteerd.
De inrichting wordt een mengeling van traditioneel Italiaans in een strakke setting. “Wit tafellinnen in plaats van rood geblokte tafelkleden. Aan het plafond willen we drie grote kristallen kroonluchters. Het kleurpalet is beige en houttinten, aangevuld met het Siciliaanse felle rood, oranje en blauw.
”Het wordt de moderne versie van haar vaders delicatessenwinkel en restaurant ‘Il Tartufo’ in Delft.
Wilhelminastraat 16 verandert in Siciliaans smaakparadijs
“Mijn ouders, ooms, mijn opa en tantes, zijn allemaal ondernemers. Vanaf dat ik klein was wist ik dat ik zelf ook ‘iets’ wilde gaan openen.”
Tijdens haar studie aan de hotelschool van Breda University (BUas) jeukten haar handen al. “Ik dacht, wat ik wil is er nog helemaal niet in Breda, ik wilde gelijk iets beginnen.”
Twee weken na haar afstuderen begon corona. Haar plannen gingen noodgedwongen in de ijskast.
“Achteraf gezien was ik ook te jong toen. Tijdens de lockdowns heb ik me helemaal gefocust op Il Tartufo in Delft. Daar werd ik min of meer bedrijfsleider. Al die ervaring neem ik nu mee naar Breda.”
Chiara deed zichtbaar ervaring op in het in the picture krijgen van haar vaders zaak tijdens de corona-lock- downs.
Het restaurant was dicht, de winkel met broodjes en andere Italiaanse kleine gerechten bleef open. Met video’s van bijvoorbeeld het Broodje van de Week kreeg ze al gauw op TikTok 85.000 en op Insta 11.000 volgers.
Het zorgde voor een bizarre belangstelling voor Il Tartufo, gelegen aan een van de Delftse grachten. “Door de hele straat tot over de brug stonden mensen te wachten. Maakten we eerst op een dag 150 tot 200 broodjes, nu waren dat er 1000.”
Terug naar Il Limone. “Een jaar geleden begon ik met het zoeken naar een pand. Ik had een lijstje gemaakt met punten als het aantal vierkante meters en de locatie.
Ik dacht 200 tot 250 m2 nodig te hebben, geschikt voor retail en het restaurant.”
Chiara schreef haar lievelingsstraten op. “Wilhelminastraat en het Van Coothplein stonden bovenaan. Maar ik wist ook wel dat het A locaties zijn.”
Kort geleden opende een vriendin de Spaanse borrelbar Bar Copa aan de Grote Markt direct naast de Grote Kerk in het voormalige kostershuis. “Zij had een fijne horecamakelaar. Zelf had ik ook een contact op het oog, namelijk De Pree, ik heb in mijn studententijd van hen gehuurd. De horeca- makelaar van De Pree en die van mijn vriendin stelden allebei de Wilhelminastraat 16 voor als mogelijkheid, een pand uit 1889 met een tuin die doorloopt tot aan de nieuwbouw van Boeimeer Hof aan de Boeimeersingel.”
In maart 2022 kreeg Chiara de eerste plattegronden te zien. “Het was iets te klein dus zei ik het af. Totdat ik van de eigenaar nieuwe plattegronden met een uitbouw kreeg.” In december was de deal rond.
Het traject erna heeft wat tegenslagen. “We hebben de openingsdatum verschoven van juni naar november 2023. Bouwmensen hebben weinig tijd en er was een tekort aan bouwmaterialen. De vergunningsaanvraag duurde ook lang.” Nu zit er schot in. “Het wordt casco opgeleverd. Alles dat er inkomt, wordt nieuw.”
De inrichting kiest ze samen met haar Siciliaanse vader die opgegroeid in Ortigia, het oude centrum van Siracusa, aan de kust van Sicilië. “Hij houdt van traditionele dingen. Ik houd van hip en modern en strak. Dus het wordt ‘the best of both worlds’.”
Italiaanse architecten van de Costa Group ontwerpen het interieur. “We willen echt een stukje Italië naar Breda brengen, en dat kunnen alleen Italianen voor ons produceren. Als wij het bijvoorbeeld over ‘vitrines met hammen’ hebben, weten zij precies wat we bedoelen. Ze denken ook mee over het we het meest praktisch de ruimte kunnen inrichten.”
Het is een grote investering die de moeite waard is. “Het voordeel is dat we straks een totaal nieuw pand hebben waarin ieder hoekje zelf bedacht is. Het resul- taat is bedoeld om er minstens 100 jaar te staan.”
Voor wie nieuwsgierig is,
Volg Chiara op Social Media
https://www.instagram.com/chiaracappellano/
Volg Il Limone op Social Media
https://www.instagram.com/illimonebreda/